Joe Gebbia, designer e co-founder di Airbnb, in questo Ted Talk porta all’attenzione delle persone un concetto che, secondo lui, è alla base di Airbnb e della sharing economy: la fiducia tra le persone. Ci vuole fiducia nelle persone per andare a dormire in casa altrui. E ci vuole fiducia per aprire le porte della propria casa ad un perfetto sconosciuto.
Come superare il pregiudizio “estraneo=pericolo”?
Joe Gebbia dice che Airbnb ci è riuscita con il design. Ed ora, dopo che milioni di persone nel mondo hanno utilizzato la piattaforma, il designer sogna una cultura in cui il design aiuta le comunità a migliorare la socializzazione, piuttosto che l’isolamento e la separazione.
“A well-designed reputation system is key for building trust. And we didn’t actually get it right the first time. It’s hard for people to leave bad reviews. Eventually, we learned to wait until both guests and hosts left the review before we reveal them.
Now, here’s a discovery we made just last week. We did a joint study with Stanford, where we looked at people’s willingness to trust someone based on how similar they are in age, location and geography.The research showed, not surprisingly, we prefer people who are like us. The more different somebody is, the less we trust them. Now, that’s a natural social bias. But what’s interesting is what happens when you add reputation into the mix, in this case, with reviews.
Now, if you’ve got less than three reviews, nothing changes. But if you’ve got more than 10, everything changes. High reputation beats high similarity. The right design can actually help us overcome one of our most deeply rooted biases.”
© RIPRODUZIONE RISERVATA